W związku z pojawiającymi się w ostatnim czasie w mediach informacjami, podważającymi jakość usług świadczonych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania w m. st. Warszawie sp. z o. informujemy, że zadania zlecone MPO, wynikające z obowiązujących umów, realizowane są zgodnie z przyjętymi harmonogramami, obowiązującymi dla poszczególnych dzielnic.
Do 30 czerwca br. MPO realizowało odbiory w 11 dzielnicach Warszawy, odbierając je z ok. 58 tysięcy punktów odbioru. Od 1 lipca br. weszły w życie nowe umowy na odbiór odpadów komunalnych z terenu m. st. Warszawy. Obecnie MPO:
- odbiera odpady komunalne z dzielnic: Ochota, Ursus, Włochy, Śródmieście, Wola i Bemowo na podstawie nowych 3-letnich kontraktów,
- kontynuuje odbiór odpadów komunalnych z dzielnicy Mokotów na podstawie umowy na okres przejściowy,
- przestało odbierać odpady z Bielan, Żoliborza, Białołęki oraz Targówka.
Zgodnie z obowiązującymi umowami Spółka nie ma już możliwości odbierania odpadów komunalnych na terenie obsługiwanym przez innych operatorów, tj. od 1 lipca br. nie może odbierać odpadów z Bielan, Żoliborza, Białołęki oraz Targówka, również w ramach odbiorów interwencyjnych.
Wejście w życie z dniem 1 lipca nowych umów na odbiór odpadów, a tym samym zmiana operatorów w sporadycznych przypadkach spowodowała wydłużenie się czasu, pomiędzy odbiorami. Każda z firm operująca na rynku działa bowiem według własnych, ustalanych wcześniej harmonogramów. W związku z powyższym powstaje wrażenie, że odpady nie są odbierane, podczas gdy faktycznie tak nie jest. Warto zauważyć, że większa ilość odpadów w altanach na początku tygodnia jest wynikiem ich kumulacji po weekendzie, a nie zaniedbań pracowników MPO.
Każdy bowiem sygnał ze strony mieszkańców napływający do Spółki, dotyczący odbioru odpadów jest traktowany priorytetowo, a działania podejmowane są niezwłocznie po sprawdzeniu informacji. W razie konieczności uruchamiane są dodatkowe siły i środki.
Warto przypomnieć, że MPO obsługuje codziennie tysiące punktów odbioru i incydentalnie może się zdarzyć, że odpady odbierane są z niewielkim opóźnieniem (np. z powodu awarii sprzętu, braku możliwości dojazdu do posesji). Jednak docelowo, z reguły następnego dnia. Biorąc pod uwagę skalę działalności Spółki liczba zgłoszeń interwencyjnych jest w tym przypadku niewielka.
Aby na bieżąco eliminować incydentalnie pojawiające się zaległości w odbiorze odpadów (powstałe m.in. z powodu całkowitego wypełnienia pojazdów i braku technicznych możliwości podstawienia kolejnych w krótkim czasie oraz utrudnień związanych z falą upałów), które wystąpiły w ostatnich dniach czerwca br. na Targówku i Białołęce, MPO uruchomiło w sobotę 1 czerwca br. 10 dodatkowych tras interwencyjnych, w sobotę 8 czerwca - 15, tras, w sobotę 15 czerwca – 12 tras, w niedzielę 16 czerwca – 2 trasy, w niedzielę 23 czerwca – 7 tras oraz sobotę 29 czerwca br. – 6 dodatkowych tras interwencyjnych.
O tym, że nieprawdziwe są sugestie pojawiające się w przestrzeni publicznej jakoby MPO zaprzestało w czerwcu br. odbierać odpady z Targówka i Białołęki, świadczą dane liczbowe, tj. podobna ilość odebranych odpadów w I połowie bieżącego roku w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego.
Nie jest również prawdą jakoby MPO utrudniało rozpoczęcie odbioru odpadów z Białołęki i Targówka przez nową firmę. Było wręcz przeciwnie. W ramach dobrego współdziałania z operatorem, który przejął obsługę Białołęki i Targówka, MPO:
- zgodziło się – na wniosek tej firmy - na odpłatne przejęcie pojemników, będących własnością Spółki,
- od dłuższego czasu wypożyczało firmie na weekendy wszystkie klucze do altan i pomieszczeń śmietnikowych do skopiowania/dorobienia,
- umożliwiło niezwłoczne oklejanie pojemników i dostawianie pojemników we wszystkich MGO na Targówku i Białołęce, w efekcie, nowa firma miała możliwość wstawienia i oklejenia pojemników już w maju br., czyli przed rozpoczęciem świadczenia usługi.
Zakończenie okresu związanego z wprowadzeniem segregacji na pięć frakcji oraz wdrożenie docelowego podziału rynku warszawskiego w zakresie odbioru odpadów komunalnych, wkrótce powinno usprawnić odbiór odpadów komunalnych, co przywróci wcześniejszą, wysoką jakość świadczonych usług przez MPO. Jednocześnie Spółka pozostaje otwarta na konstruktywne i uzasadnione głosy krytyczne mobilizujące do zapewnienia coraz wyższego poziomu usług na rzecz mieszkańców, z którymi jest związana od ponad 90 lat.
*
Dodatkowo informujemy, że harmonogram odbioru odpadów znajduje się na stronie Miejskiego Centrum Kontaktu (https://warszawa19115.pl/harmonogramy-wywozu-odpadow). W lipcu harmonogram odbioru odpadów dostępny jest również na stronie internetowej MPO https://www.mpo.com.pl/harmonogram-odbioru-2019 .
Od 1 lipca br. kontakt z MPO w sprawie odbioru odpadów – zgodnie z umowami - odbywa się – co do zasady - wyłącznie za pośrednictwem kanałów komunikacji Miejskiego Centrum Kontaktu 19115 (https://warszawa19115.pl/). Dotyczy to dzielnic Bemowo, Ochota, Śródmieście, Ursus, Włochy, Wola. Natomiast kontakt w sprawie odbioru odpadów z Mokotowa odbywa się na dotychczasowych zasadach (zlecenia odbioru odpadów przyjmowane są drogą mailową: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub pod nr infolinii 19115).