Rozbudowywany i modernizowany Zakład Unieszkodliwiania Stałych Odpadów Komunalnych na Targówku pnie się w górę. Po październikowym wmurowaniu aktu erekcyjnego przyszedł czas na kolejny kluczowy moment dla całej inwestycji. 21 grudnia na placu budowy odbył się montaż walczaków, 15-tonowych zbiorników, które będą "sercem" powstającej instalacji.
Każdy z tzw. walczaków, czyli cylindrycznych zbiorników, ma 8,7 m długości i 1,7 m średnicy. Całkowita pojemność jednego takiego zbiornika to 17 tys. litrów. Walczak to urządzenie, w którym para oddzielana jest od wody, a następnie kierowana na turbinę, napędzającą produkcję energii elektrycznej i ciepła.
- MPO Warszawa, jako inwestor, wspiera wszelkie działania wykonawcy. Zależy nam na tym, aby doprowadzić do jak najszybszej rozbudowy i modernizacji ZUSOKU, a w efekcie ustabilizować warszawiakom opłaty za zagospodarowanie odpadów komunalnych. Prowadząc inwestycję, kierujemy się ekonomią, ale niemniej ważne są dla nas wysokie standardy środowiskowe. Bardzo istotne jest również to, iż dzięki rozbudowie i modernizacji instalacji do mieszkańców trafi energia elektryczna i cieplna - mówi Zdzisław Gawlik, Prezes Zarządu MPO Warszawa.
- Posadowienie walczaka ma ogromne znaczenie, ponieważ w ramach projektu został wyniesiony najcięższy element na najwyższy poziom obszaru kotła. Jest to kluczowe dla naszego projektu - mówi Kyuwon Tony Kang, dyrektor projektu z POSCO E&C.
Podczas oficjalnej części wydarzenia odbył się chrzest walczaków. Zostały im nadane imiona "Wars" oraz "Sawa".
Informacja o realizowanej strategii podatkowej przez Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania m.st. Warszawie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością za rok podatkowy 2021. Niniejsza informacja stanowi realizację obowiązku, o którym mowa w art. 27c ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm.).
I. Zarządzanie obowiązkami podatkowymi
1.1. Spółka jest podatnikiem:
podatku dochodowego od osób prawnych,
podatku od towarów i usług,
podatku akcyzowego,
podatku od nieruchomości.
1.2. Podatnik sporządził i posiada Strategię Podatkową. Podstawowymi zasadami, którymi kieruje się Podatnik w realizacji obowiązków podatkowych są:
uczciwość oraz rzetelność,
zapewnienie zgodności działań gospodarczych z prawem podatkowym („compliance”),
składanie deklaracji w wyznaczonym czasie,
płacenie wszystkich należnych podatków w terminie,
nieangażowanie się w agresywne planowanie podatkowe oraz unikanie opodatkowania niepoparte celami biznesowymi.
1.3. Polityka Podatnika zakłada przestrzeganie wszystkich stosownych przepisów prawa, zasad, regulacji, wymogów w zakresie sprawozdawczości i ujawniania informacji oraz terminowe uiszczanie podatków we właściwej wysokości na rzecz właściwych organów podatkowych.
1.4. Podatnik na bieżąco ocenia ryzyko podatkowe oraz jego potencjalny wpływ na Podatnika, jeśli ryzyko stanie się ostateczne. Akceptowalny poziom ryzyka podatkowego, które Podatnik jest gotowy podjąć, jest związany z celami biznesowymi oraz ryzykiem biznesowym. Podatnik ma niski apetyt na ryzyko podatkowe. Podatnik przyjmuje konserwatywne podejście do ryzyka podatkowego i aktywnie dąży do identyfikacji, oceny, monitorowania i zarządzania tym ryzykiem.
1.5. Planowanie podatkowe u Podatnika wyznacza bieżąca działalność gospodarcza z uwzględnieniem dynamicznych zmian w krajowym prawie podatkowym. Podatnik dąży do zapewnienia, że wszelkie struktury i transakcje są realizowane w celu wspierania strategii biznesowej a wszystkie decyzje mają uzasadnienie rynkowe i są zgodne z prawem.
1.6. Podatnik działa w sposób transparentny podatkowo i we współpracy z organami podatkowymi dąży do uniknięcia sporów. Udostępnia na żądanie organów podatkowych do wglądu procedury dotyczące przestrzegania przepisów podatkowych oraz ewidencje, rejestry i inne dokumenty wymagane przez przepisy prawa powszechnie obowiązującego.
1.7. W celu zarządzania ryzykiem podatkowym u Podatnika obowiązują następujące procedury:
wewnętrzna procedura obieg i kontroli dokumentów księgowych, określająca jednolite zasady i tryb wykonywania czynności związanych z przyjmowaniem, ewidencjonowaniem, sprawdzaniem i księgowaniem dowodów księgowych,
wewnętrzna procedura w sprawie wystawiania faktur, określającą również tryb postępowania komórek organizacyjnych w zakresie ewidencji faktur, dokumentów obciążeniowych i wysyłki,
wewnętrzna procedura w zakresie przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych.
1.8. Podatnik nie jest stroną umowy o współdziałaniu ani nie bierze udziału w innych dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej.
1.9. Funkcja podatkowa u Podatnika opiera się na współpracy między:
komórkami operacyjnymi (komórki realizacja usług i produkcji),
komórkami wsparcia biznesu (m.in. komórki ds. rozliczeń oraz finansów),
komórkami sztabowymi (komórki nadzoru i rozwoju),
komórkami zaplecza (komórki pomocnicze).
1.10. Funkcja podatkowa powiązana jest u Podatnika z procesem sprzedaży oraz zakupu. Udział danego pracownika Podatnika w funkcji podatkowej wyznacza rodzaj stanowiska oraz zakres obowiązków ustalony w umowie pracy lub innym dokumencie wewnętrznym.
1.11. Zarząd Spółki jest odpowiedzialny za zidentyfikowanie oraz zarządzenia ryzykiem podatkowym. Zarząd Spółki ponosi odpowiedzialność w zakresie określonym przez ustawę z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy oraz ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa. Podstawą naliczania podatków i zapłaty podatków są informacje oraz dokumenty przygotowane przez merytoryczne komórki organizacyjne. Podatnik wdraża odpowiednie środki umożliwiające sporządzenie deklaracji podatkowych na odpowiednim poziomie pewności.
1.13. Podatnik nie outsourcuje zadań z zakresu funkcji podatkowej.
II. Realizacja obowiązków z zakresu MDR („The Mandatory Disclosure Rules”)
W 2021 r. Podatnik nie składał informacji do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej o schematach podatkowych, o których mowa w art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej.
III. Informacja o transakcjach z podmiotami powiązanymi oraz o działaniach restrukturyzacyjnych
3.1. W 2021 r. Podatnik nie zawierał transakcjach z podmiotami powiązanymi, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego Podatnika, w tym z podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi Rzeczypospolitej Polskiej.
IV. Informacja o złożonych wnioskach
W 2021 r. Podatnik nie składał wniosków o wydanie:
a) interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej,
b) wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług,
W 2021 r. Podatnik nie składał wniosków o wydanie:
c) ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej,
d) wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.
V. Informacja o rozliczeniach podatkowych na terytoriach lub krajach stosujący szkodliwą konkurencję podatkową
Podatnik nie nawiązuje relacji biznesowych z podmiotami mającymi swoją siedzibę na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową, ani nie zawiera transakcji z podmiotami, których rzeczywisty właściciel ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.
„Segreguj, b(i)o warto!”, czyli kampania edukacyjna, która promuje segregację bioodpadów, dotarła do kolejnych mieszkańców stolicy. MPO Warszawa przekazało biodegradowalne torby blisko 3 tysiącom gospodarstw domowych i setkom dzieci, które uczestniczyły w warsztatach edukacyjnych spółki.
Pilotażowa akcja propagowania segregacji bioodpadów stołecznego MPO i miasta ma usprawniać proces domowego gromadzenia odpadów i zachęcać do selektywnej zbiórki, m.in. organicznych resztek. Jak wynika ze statystyk, segregacja odpadów frakcji bio nadal jest wyzwaniem. Wyrzucanie bioodpadów w workach foliowych utrudnia proces ich kompostowania. Optymalnym wyborem są worki papierowe, które ulegają rozkładowi. Są najwłaściwsze, bo ułatwiają prowadzenie zbiórki w warunkach domowych i nie „zanieczyszczają” zawartości brązowych pojemników.
Dzięki akcji pilotażowej pracownicy MPO - we współpracy z administracjami danych nieruchomości - pozostawiają w skrzynkach pocztowych mieszkańców dziesięciopaki papierowych worków na bioodpady.
- W ramach akcji „Segreguj, B(i)o warto!” rozpoczęliśmy przekazywanie worków od mieszkańców nieruchomości przy ul. Ogrodowej 11. Następnie odwiedziliśmy bloki przy ul. Czerniakowskiej i ul. Radziwie. Ostatnio zawitaliśmy w kilkunastu blokach na Bemowie - mówi Jakub Turowicz z Zespołu Komunikacji Społecznej w MPO Warszawa.
Podczas działania w 2022 roku pracownicy MPO przekazali worki do prawie 3 tys. mieszkań na Bemowie, Woli i w Śródmieściu. Poza tym otrzymują je także dzieci, które uczestniczą w cyklicznych warsztatach ekologicznych „Mini wysypisko”. Do tej pory „dziesięciopaki” trafiły do kilkuset dzieci. W efekcie zestawy sprzyjające segregacji bioodpadów znalazły się w kolejnych gospodarstwach domowych.
- To fantastyczna akcja i bardzo się cieszymy, że doszło do tej współpracy. We wszystkich klatkach schodowych objętych pilotażem zawisły plakaty, które informują mieszkańców o szczegółach inicjatywy - mówi Anna Wagner, administratorka spółdzielni mieszkaniowej „WOLA”.
Wspólna akcja miasta i MPO będzie kontynuowana w 2023 roku. Zestawy ułatwiające domową segregację bioodpadów trafią do kolejnych dzielnic i placówek edukacyjnych.